Q&A Zealand Pharma 2024-03-08
Aktiesnakken
Bavarian Nordic
TESLA
Genmab
Ennogie
NOVO
Biotek-snakken
Shipping
AMBU
Amerikanske aktier
BITCOIN
Gubra
GN Store Nord
Grønne Aktier
Pharma
EL-BILER
Hansa Biopharma
ExpreS2ion
Medico
Smallcap og First North aktier
Zealand Pharma
Chemometec
Krypto
Vestas
Banker og Finans
Embla Medical
Laks
8/3 15:50 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Denne Q&A er hermed afsluttet.
| |
8/3 15:50 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Tak Adam og i lige måde god weekend til dig. :-)
| |
8/3 15:49 af Adam Steensberg |
Og tusind tak til alle der deltog i dag. Glæder mig til næste gang efter Q1. God weekend til alle. :-)
| |
8/3 15:48 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Tusinde tak Adam for mange gode, præcise og informative svar. Vi ser frem til den
næste Q&A efter aflæggelse af regnskabet for Q1. :-)
| |
8/3 15:48 af Adam Steensberg |
Vi har foreløbig ingen planer om at foretage en aktiesplit.
| |
8/3 15:47 af Bullish |
Ovenpå den meget flotte - og velfortjente - kursrejse gennem de seneste par år, er der så planer om at foretage et aktiesplit? Måske 1:10..
| |
8/3 15:47 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Et sidste spørgsmål.
| |
8/3 15:47 af Adam Steensberg |
Vi forventer derfor en markant kapacitetsforøgelse, når vores produkter kan komme på markedet og ultimativt mener vi at produktionsomkostningerne vil gå væsentligt ned i forbindelse med øget volumen og konkurrence.
| |
8/3 15:45 af Adam Steensberg |
Det er tydeligt at der pt er for lidt produktions kapacitet men min klare forventning er at det vil blive løst over de næste 5-10 år i takt med, at nye producenter kommer på markedet…
| |
8/3 15:44 af troldmanden |
Hej Adam. Der er rigtig meget snak om flaskehalse i produktions kapacitet. Lige fra produktion af API og produktion af pens, til fill/finish. Og Viking Therapeutics sagde lige ud på deres sidste CC, at som situationen er pt, så er der ikke mere ledig kapacitet til at understøtte stor fedme lancering. Kan du fortælle lidt om dine tanker angående produktionskapacitet?
| |
8/3 15:44 af Adam Steensberg |
Specifikt for petrelintide mener vi ikke at vi behøver at “slå” GLP1-erne, men bare være et alternativ som giver “nok” vægttab.
| |
8/3 15:43 af Adam Steensberg |
Så det er to meget forskellige positioneringer…
| |
8/3 15:42 af Adam Steensberg |
hvorimod petrelintide mere retter sig mod patienter som vil prøve noget andet and GLP1…
| |
8/3 15:42 af Adam Steensberg |
Vi mener således at amycretin kan være et spændende produkt for folk som har en “god oplevelse” med et GLP-1 baseret lægemiddel, men gerne vil have mere vægttab…
| |
8/3 15:41 af Adam Steensberg |
Husk at amycretin aktivere både GLP-1 og amylin receptorer hvorimod petrelintide kun retter sig mod amylin receptorerne...
| |
8/3 15:40 af Adam Steensberg |
Enig i at de data som Novo viste ser imponerende ud…
| |
8/3 15:39 af Stroka |
Novo Nordisks nye vægttabspille, Amycretin, viste glimrende data i fase1. Hvad er dit perspektiv på dette i relation til Petrelintid?
| |
8/3 15:39 af Adam Steensberg |
Hvis vi samtidig har en bedre tolerabilitet tror vi at mange patienter vil være interesseret i produktet både til vægttab og til vedligeholdelse af vægttabet.
| |
8/3 15:38 af Adam Steensberg |
og vi ville derfor forvente at kunne nå over 15% vægttab i Fase 3...
| |
8/3 15:37 af Adam Steensberg |
Hvis vi opnår 7-9% vægttab over 16 uger vil det svare nogen lunde til hvad man har set med fx semaglutid...
| |
8/3 15:37 af Adam Steensberg |
Det er også derfor vi siger at vi ikke behøver at “slå” dem på vægten, men bare være et alternativ…
| |
8/3 15:36 af Adam Steensberg |
Vi mener at der er behov for alternativer til GLP-1 baserede lægemidler da en del patienter ikke kan tolerere dem…
| |
8/3 15:36 af Adam Steensberg |
Ja det er det…
| |
8/3 15:35 af HanneP |
Det ser umiddelbart ud til at petrelintid har langt færre bivirkninger end glp-1 - lægemidler. Hvis nu at vægttabsprocenten mod forventning efter 16 uger er lavere end det som glp-1 midlerne præsterer, er der vel alligevel et stort potentielt marked for for midlet alene pga den bedre bivirkningsprofil. Vægttabet tager længere tid, men uden større mave-tarm problematik. Er det rimeligt at anskue det på den måde?
| |
| ||
8/3 15:34 af Adam Steensberg |
Det har aldrig været lettere. Vi rekrutterer talenter både fra Danmark og udlandet. Mange vil rigtig gerne arbejde for Zealand.
| |
8/3 15:32 af B.Andersen |
Når store dele af Big Pharma og bioteksektoren gerne vil være en aktiv del af fedmedområdet, hvor gode er jeres muligheder for at tiltrække de rette kompetente medarbejdere indenfor forskning, salg m.m?
| |
8/3 15:31 af Adam Steensberg |
Vores forventning er 2027 eller 2028 som Boehringer Ingelheim meldte ud for et par uger siden og vi er sikre på at de gør alt for at få produktet hurtigst muligt frem.
| |
8/3 15:31 af Stroka |
Boehringer Ingelheim håber, at survodutid evt. kan nå markedet enten i 2027 eller 2028. Er det muligt, at dette kan ske før gennem en endnu mere hurtig godkendelses proces, ud over den allerede tildelte fast track, hvis data på leverfibrose er meget overbevisende? Der er jo ikke nogen reel behandling for sygdommen nu
| |
8/3 15:30 af Adam Steensberg |
Vi glæder os til at Boehringer præsenterer de fulde resultater til en lægekonference i de kommende måneder.
| |
8/3 15:30 af Adam Steensberg |
Husk på at omkring 35% af de mange, mange mennesker, der lever med fedme, har MASH som er en alvorlig form for fedtleversygdom, hvor der er inflammatorisk sygdom og ødelæggelse af leverceller, og hvor der i dag ikke er godkendte lægemidler…
| |
8/3 15:29 af Adam Steensberg |
Survodutide er den første lægemiddelkandidat baseret på GLP-1, der i kliniske forsøg har vist en forbedring af leverfibrose, der opfylder statistisk signifikans sammenlignet med placebo…
| |
8/3 15:28 af Adam Steensberg |
Ja, Boehringer Ingelheim, som står for at udvikle survodutide, mener at de data som de lige har rapporterede i lever sydom, altså metabolisk dysfunktion-associeret steatohepatitis, eller MASH, er ”banebrydende”…
| |
8/3 15:27 af Stroka |
I hvilket omfang og hvorfor er jeres data "skelsættende på survodotid i relation til leverfibrose?
| |
8/3 15:26 af Adam Steensberg |
Hvad jeg kan sige ud fra de data vi har set er, at vi er endnu mere glade for den profil som glepaglutid har vist og mener at det er et potentielt betydeligt fremskridt inden for GLP-2-baserede behandlinger.
| |
8/3 15:25 af Adam Steensberg |
Der er jo ikke lavet nogen head-to-head studier mellem glepaglutide og apraglutide så man skal altid være varsom med at sammenligne på tværs af studier, især med heterogene patientgrupper…
| |
8/3 15:25 af Adam Steensberg |
Der er behov for bedre lægemidler til disse patienter…
| |
8/3 15:24 af HanneP |
Kan du kommentere på Ironwoods nyligt fremlagte data på apraglutide som mange af os investorer i Zealand Pharma har været en smule bekymret for i relation til glepaglutide, Føler I jer i den forbindelse mere komfortable med den fremtidige konkurrence situation indenfor SBS?
| |
8/3 15:24 af Adam Steensberg |
Vi håber, at vi kan blive tilbudt muligheden for at betjene disse patienter med et betydeligt fremskridt inden for GLP-2-baserede behandlinger.
| |
8/3 15:23 af Adam Steensberg |
Der kan være flere forskellige årsager til at kun 1.500 ud af 7.500 personer i USA, der har korttarmssyndrom med tarmsvigt, får den produkt der er på markedet i dag...
| |
8/3 15:22 af Adam Steensberg |
Korttarmssyndrom med tarmsvigt er en kompleks og alvorlig sygdom...
| |
8/3 15:22 af HanneP |
Hvad er årsagen til at kun er 1.500 i følge de af dig tidligere oplyste tal, ud af 7.500 personer i USA, der har korttarmssyndrom med tarmsvigt, får Takeda's Gattex.
| |
8/3 15:21 af Adam Steensberg |
Jeg kan dog nævne at Novo i går nævnte at de tager en ny amylin analog i Fase 1 og således også kunne være interesseret i amylin som et alternativ til GLP-1 baseret lægemidler.
| |
8/3 15:20 af Adam Steensberg |
Nej, ikke så meget nyt at tale om. Lilly har to amylin analoger i pipelinen og muligvis kunne forventes at rapportere Fase 1 data fra i 2024, mens AstraZeneca har skubbet deres amylin analog ind i de første kliniske studier…
| |
8/3 15:20 af HanneP |
Hej Adam, Jeg gentager mit spørgsmål fra forrige Q&A. Er der efterfølgende noget nyt omkring amylin-analogerne fra Lily og AstraZeneca i forhold til dine
oplysninger på forrige Q&A?
| |
8/3 15:19 af Adam Steensberg |
Alexion er ansvarlig for klinisk afprøvning komplement C3 hæmmeren, som vi forventer de tager ind i Fase 1 i 2H 2024.
| |
8/3 15:18 af EliotSpitzer |
Er Alexion projektet nu gået ind i klinisk afprøvning fordi der er afklaring og/eller afsluttning på sagsøgsmålet fra Amyndas Pharmaceuticals (i både USA og Danmark)?
| |
8/3 15:18 af Adam Steensberg |
Vi tror stadig at der er et stort potentialet i den bihomonale pumpe i type 1 diabetes, men vores nuværende fokus er på vores fedme projekter.
| |
8/3 15:18 af Adam Steensberg |
Jeg kan desværre ikke sætte en klar tidslinje på hvornår vi kan forvente et Fase 3 studie start med Beta Bionics men håber at det kommer igang i år…
| |
8/3 15:17 af EliotSpitzer |
Det er planen et udvikle et ”pre-filled dasiglucagon cartridge”, som skal bruges i Beta Bionics bihormonelle kunstige bugspytkirtle system system, kaldet iLet Duo™. Er dette ”cartridge” færdig udviklet og kan det blive GMP produceret per i dag?
Det har været mit indtryk at Beta Bionics havde planlagt at starte et fase 3 studiet tidligere men er der nogen kommentarer om hvorfor studiet er lidt forsinket og kan der sættes en lidt mere klar tidslinie på nu (start og slut på studie)?
| |
8/3 15:16 af Adam Steensberg |
Vi fokuserer på vores fedme kandidater og arbejder hen imod de regulatoriske beslutninger for vores sjældne sygdomskandidater, så vi kan levere disse produkter til patienter, der har brug for dem.
|